Op SJI is iedereen mee verantwoordelijk voor zorg.
Heb je een probleem of een vraag, dan kan je steeds terecht bij de klastitularis of een van de vakleerkrachten. Ook de coördinatoren en leer- en studiecoach, leerlingenbegeleider, opvoeders en directie staan ter beschikking om je verder te helpen.
In de klassenraden komen leerkrachten, directie en leerlingenbegeleiding samen om resultaten en attitudes te bespreken. Twee keer per schooljaar heeft de titularis hierover een persoonlijk gesprek met de leerling. Tijdens de oudercontacten kunnen ouders én leerling een afspraak maken met klastitularis, vakleerkrachten, leerlingenbegeleiding of directie. Ook via Smartschool of telefonisch kan je op elk moment een afspraak maken.
De cel leerlingenbegeleiding vergadert wekelijks en bespreekt de belangrijkste vragen en problemen i.v.m. zorg. Hierbij is ook de onthaalverantwoordelijke van het CLB aanwezig. Indien nodig kan zij doorverwijzen. Onze leerlingenbegeleiding werkt nauw samen met externe instanties en politie.
Op SJI proberen we via een goed onthaal en preventieve acties problemen te vermijden.
Via allerlei projecten zetten we in op sociale vorming, weerbaarheid, omgaan met genotsmiddelen en teamspirit. Jaarlijks worden ook in alle jaren activiteiten of voorstellingen georganiseerd rond pesten. Onze eerstejaars maken kennis met elkaar gedurende twee volle onthaaldagen. Ze leren er elkaar, de leerkrachten en de school beter kennen. In het eerste trimester trekken de eerstejaars ook samen twee dagen op teambuilding. In het vierde jaar volgt een driedaagse.
Op SJI hanteren we de principes van het handelingsgericht werken volgens het zorgcontinuüm. De onderwijsbehoefte van elk kind staat centraal.
Daarnaast verliezen we ook ouders, klasgroep en leerkrachten niet uit het oog. Via een zorggesprek bepalen we indien nodig de zorgbehoefte en een plan van aanpak. We gaan hierbij systematisch te werk en sturen tijdens het schooljaar bij waar nodig, telkens in overleg met leerling, leerkrachten en ouders. Zo kan iedereen zeker zijn van de zorg waar hij of zij nood aan heeft.
Dit is de basiszorg die we automatisch en minimaal aan élk van onze leerlingen aanbieden.
Die bestaat uit algemene maatregelen, (vakspecifieke) ondersteuning en een aanbod van remediëring voor elk vak onder de middag.
Een overzicht van de schoolbrede maatregelen op SJI vindt u hier.
Daarnaast kunnen onze leerlingen terecht in de avondstudie, de huistaak- en coaching class wanneer zij verkiezen op school te studeren. Ook tijdens examens kunnen zij in de namiddag op school terecht om te studeren.
Merken we dat voor jou de brede basiszorg niet volstaat? Dan kan je een beroep doen op onze verhoogde zorg.
Tijdens een zorggesprek bekijken we samen met jou en je ouders, o.b.v. de observaties van je leerkrachten, hoe we optimale ondersteuning op maat kunnen geven zodat ook jij dezelfde kansen krijgt om te slagen. De leerlingbegeleiding stelt een verhoogdezorgdossier op en bespreekt dit met je leerkrachten. Tijdens het schooljaar zullen we eventueel, in overleg met jou, je leerkrachten en je ouders, bijsturen waar nodig.
Een attest van jouw leer- of ontwikkelingsproblematiek, kan de school een leidraad of houvast bieden; al is dat geen vereiste. Ook omgekeerd geldt immers dat je ondanks je attestering, mede dankzij onze brede basiszorg, geen extra zorgnood meer zou kunnen ervaren. Naast zorg bieden, willen we je ook blijvend uitdagen!
Je kan op vraag bijvoorbeeld ook instappen in de tijdsklas tijdens examens. Hier kan je in kleine groep of met aangepaste hulp een examen afleggen.
Volstaat ook de verhoogde zorg voor jou niet? Dan kan je een beroep doen op externe ondersteuning. Hiervoor gaat dan het CLB-team samen met de school na wat je als leerling nodig hebt; ook in overleg met jou en je ouders. Indien een ‘Verslag Gemeenschappelijk Curriculum’ (GC) wordt opgemaakt, spreekt het CLB het ondersteuningsnetwerk aan (voor onze regio het WAN-team). De ondersteuning kan zowel individueel als klasgebonden zijn, maar focust op de ondersteuning van de leerkrachten.
Wanneer de hierboven vermelde ondersteuning onvoldoende is, kan voor leerlingen met een ‘verslag’ een IAC overwogen worden. In dat geval behaalt de leerling echter geen getuigschrift of diploma meer maar wel ‘een attest van verworven bekwaamheden’.