De beheersing van het Nederlands is een essentiële voorwaarde om te kunnen leren. We zetten dan ook alles op alles om de leerling talig vooruit te brengen, wat ook zijn startersniveau is. We monitoren het taalniveau van onze leerlingen door de afname van schoolinterne en schoolexterne testings. Met de resultaten gaan we aan de slag. In de eerste graad worden differentiatie- en remediëringsuren ingericht om leerlingen de juiste duw in de rug te geven op taalvlak. Leerlingen met een zekere achterstand voor Nederlands worden zoveel mogelijk individueel of in kleine groepjes begeleid door taalcoaches. Voor leerlingen die onvoldoende de lessen kunnen meevolgen, werken we een taalhulpplan met verhoogde zorgmaatregelen uit.
Lezen is erg belangrijk voor taal- en woordenschatverwerving, maar het breidt ook je wereld uit. Met verschillende initiatieven, zoals de voorleesweek, proberen we de ‘goesting’ om te lezen aan te wakkeren bij onze leerlingen. Onze digitale bibliotheek op Smartschool biedt thematische luisterfragmenten. We vinden het ook belangrijk om onze leerlingen de weg te tonen naar de Wetterse bibliotheek.
Taal zit niet enkel in de focus van de taalleerkrachten, maar van het hele lerarenteam en bij uitbreiding van alle personeelsleden. In het nascholingsaanbod stimuleren we leraren om zich te professionaliseren in taalrijk lesgeven. Elke leraar is een taalleraar: over de vakken heen proberen we een taalkrachtige leeromgeving te bieden aan leerlingen door een rijke woordenschat te gebruiken, consequent feedback te geven op taalfouten, aandacht te hebben voor leesstrategieën …
Taal is niet enkel een doel binnen het curriculum. Het is ook een middel om al communicerend in verbinding te treden binnen en buiten de schoolmuren. We streven ernaar om zowel intern als naar externen toe (bijvoorbeeld naar ouders) zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te communiceren. We verzorgen de lay-out van onze brieven en voegen pictogrammen toe om de boodschap krachtig samen te vatten. We zetten onze leerlingen er ook toe aan om correct te communiceren in het juiste register, en we reiken hen hiervoor de nodige handvaten aan.
Op onze school is de voertaal Nederlands, maar meertaligheid beschouwen we absoluut als een rijkdom. Bij de inschrijving peilen we aan de hand van het taalprofiel naar de talenkennis van de leerling. De ‘dag van de moedertaal’ is een terugkerend initiatief om de moedertalen van onze leerlingen in de verf te zetten. Maar ook in het dagelijkse schoolleven staan we open voor andere talen dan het Nederlands.
In de lessen verwachten we dat leerlingen in het Nederlands communiceren. Als dit nog moeilijk verloopt, stellen we hulpmiddelen ter beschikking. In de communicatie met ouders vinden we het belangrijk dat we kunnen communiceren in het belang van de leerling. Lukt dit niet in het Nederlands, dan zoeken we naar oplossingen.