Als school is het onze ambitie om leerlingen te doen groeien in zelfvertrouwen en zelfstandigheid in hun leerproces. Dit doen we door stapsgewijs handvaten aan te reiken en strategieën te modelleren. De vier pijlers van ons leren leren-beleid zijn dan ook in de ik-vorm geformuleerd.
Een eerste pijler leert de leerling de praktische organisatie van zijn leerproces in handen te nemen: de organisatie van lesmateriaal en van de digitale omgeving op de laptop, de organisatie van zijn werkplek, het plannen van studiemomenten.
We tonen leerlingen hoe ze leerstof kunnen verwerken, automatiseren en toepassen. Er is veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar effectieve leerstrategieën; we baseren ons hierop om uit te leggen waarom sommige studiemethodes wél werken en andere niet. De vakleerkrachten zorgen ervoor dat de aangereikte strategieën toegepast worden in de lespraktijk.
Een gezonde geest in een gezond lichaam: om goed te kunnen studeren moet je zowel fysiek als mentaal in topvorm zijn. Jezelf doelen stellen, de juiste mindset en motivatie vinden en omgaan met stress zijn belangrijke vaardigheden. Daarnaast leren leerlingen dat gezonde voeding en voldoende slaap essentieel zijn om te kunnen leren.
Bijleren doe je alleen én samen met anderen: gezamenlijk naar oplossingen zoeken, feedback geven en krijgen … Leerlingen ontwikkelen hun sociale vaardigheden om samen met anderen vooruitgang te kunnen maken in hun leerproces.