• Troeven

    Onze troeven: zorg en kwaliteit

  • Troeven 2

    Onze troeven: zorg en kwaliteit

  • Onze school

    Onze school sinds 1853

Plan(k)gas is de Ondernemingsplanwedstrijd Vlaanderen voor de derde en vierde graad van het secundair onderwijs.

Deze wedstrijd is een initiatief van het Agentschap Ondernemen en kadert in de initiatieven van Vlaanderen in Actie.

We willen studenten sensibiliseren voor ondernemerschap en hen aanmoedigen om te leren wat er allemaal komt kijken bij de uitwerking van een businessplan en bij de opstart van een bedrijf.

De nadruk ligt ook op het aanreiken van instrumenten, ‘hulplijnen’ en coaching. Zowel de deelnemers-studenten als hun begeleiders kunnen rekenen op extra ondersteuning.

Plan(k)gas wordt georganiseerd in samenwerking met Flanders DCUNIZO Stichting Onderwijs & OndernemenDienst Beroepsopleiding (DBO).

MOS stimuleert basis- en secundaire scholen om van de school een milieuvriendelijke en duurzame leeromgeving te maken. Wij geloven dat we samen kunnen leren om duurzame keuzes te maken voor de planeet.

Een duurzame toekomst voor onze planeet begint bij het maken van bewuste keuzes, door ieder van ons. Scholen die hierop inzetten, kunnen zich voortaan profileren als MOS-school.

Vlaamse Jonge Ondernemingen, kortweg Vlajo, wil het beste in jongeren naar boven halen en hen uitdagen om te bouwen aan een ondernemende toekomst. Vandaag biedt Vlajo aan 80 000 jongeren, tussen 2,5 en 25 jaar, een unieke ondernemerschapservaring. Dat doen we via praktijk- en ervaringsgerichte programma’s, om ondernemende attitudes en vaardigheden bij jongeren aan te wakkeren.

Via de Vlajo-programma’s leren jongeren hun eigen talenten ontdekken en komen ze te weten waar ze goed in zijn, wat ze gráág doen. Zodat ze nadien de juiste studie- of beroepskeuze maken en als ondernemende werknemers in het bedrijfsleven stappen. Of nog beter, hun eigen bedrijf oprichten. Want we hebben ondernemers en ondernemende mensen nodig, voor meer welzijn en welvaart in Vlaanderen.

Elk jaar organiseert 4 Handel een verkoopdag van wereldwinkelproducten voor de leerlingen en de leerkrachten.

Het wordt een traditie waarmee de leerlingen van 4 Handel drie vliegen in één klap slaan: 

  • eerlijke handel beter bekend maken,
  • winst maken voor Wereldwinkel Wetteren,
  • de lessen marketing concreet toepassen.

Op voorhand worden er in de lessen bedrijfseconomie belangrijke beslissingen genomen over de 4 P’s (Product, Prijs, Plaats en Promotie). Tijdens een bezoek aan de Wereldwinkel kiezen zij hun assortiment en leggen de vrijwilligers van de wereldwinkel uit wat fairtrade is. Na de verkoop boeken ze de aankoop-, de verkoop- en de financiële verrichtingen en berekenen ze het resultaat.